maanantai 6. heinäkuuta 2020

Oppimistehtävä 1 C

Liiketalouden alalla sosiaalinen media on erittäin hyödyllinen, jopa välttämätön työkalu etenkin markkinoinnin kannalta. Valitsen tarkempaa käsittelyä varten kaksi yrityskäytössä suosituinta sosiaalisen median kanavaa, Facebookin ja Instagramin.

Instagramin avulla yritysten on helppo jakaa haluamanlaistaan sisältöä. Feedissä ja storyissa voi esimerkiksi esitellä uutuuksia sekä infota alennuksista ja aukioloajoista. Tiedottaminen on helppoa ja tästä sisällöstä voi tehdä juuri yrityksen näköistä ja brändin mukaista. Asiakkaat selaavat paljon mielummin kuvia kuvatekstien kera kuin pelkkää tekstiä.

Yritysprofiili mahdollistaa datan keräämisen. Tämän avulla yritys saa tietoa kohderyhmästään - missä asuu, minkä ikäisiä, sukupuoli, mihin aikaan aktiivisin Instagramissa... Näiden tietojen avulla yrityksen on helpompaa muovata sisältöään juuri omalle kohderyhmälleen sopivaksi. Omia postauksia on myös mahdollista markkinoida maksua vastaan, jolloin ne tavoittavat helpommin suuremman joukon ihmisiä ja yrityksen tunnettuus lisääntyy. Oivallinen keino lisätä näkyvyyttä on kilpailut ja arvonnat, joihin osallistuminen edellyttää tilin seuraamista ja kaverin tägäämistä.

Instagram voi toimia myös asiakaspalvelukanavana. Tämä ei ole niin suosittu keino, mutta ehdottomasti olemassa oleva mahdollisuus. Asiakas voi helposti lähettää yritykselle yksityisviestin sen sijaan, että soittaisi tai laittaisi sähköpostia.

Facebookin mahdollisuudet ovat Instagramin kanssa hyvin samankaltaiset. Facebookissa tosin julkaisujen ei ole pakko sisältää kuvia. Tämä mahdollistaa siis ei niin visuaalisen viestinnän, mikä on sekin hyvä keino tiedottamiseen, kuten "tänään olemme huonon kelin takia kiinni, palvelemme teitä taas huomenna normaalisti klo 12-18". Erona on myös se, että Facebook on enemmän vakiintunut asiakaspalvelukanava kuin Instagram. Facebookin yrityssivut monesti tarjoavat chattia heti, kun sivun avaa.

Mielestäni yritykset ovat sosiaalisessa mediassa yksinkertaisesti liiketoiminnan kannalta. Samaa kanavaa pitkin onnistuu markkinointi, asiakkaiden hankkiminen sekä asiakaspalvelu. Sosiaalinen media on yrityksille koko ajan tärkeämpi, joten niiden on todella tärkeää pysyä ajan hermolla ja varmistaa henkilökunnan riittävä someosaaminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti