keskiviikko 17. kesäkuuta 2020

Oppimistehtävä 1 b


Tässä tehtävässä tarkastelen kolmen samalla alalla toimivan yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Valitsin tarkasteluun kolme elintarvikealan yritystä. Yritysten tuotevalikoima koostuu lähinnä proteiinituotteista. Yritykset tarjoavat terveellisempiä vaihtoehtoja esimerkiksi perinteiselle jäätelölle ja virvoitusjuomalle.

Yrityksen 1 päätuotteita ovat jäätelöt ja virvoitusjuomat. Aluksi muutama vuosi sitten tuotevalikoima koostui lähinnä eri makuisista proteiinijäätelöistä. Nykyään bcaa- ja vitamiinijuomat ovat olleet paljon esillä ja niistä on saatavilla runsaasti eri makuja. Facebookissa tämä yritys mainostaa tuotteitaan ja tiedottaa uutuuksista. Instagramin sisältö on hyvin samanlaista. Kummassakin tärkeässä roolissa ovat selkeät ja värikkäät kuvat. Tuotteiden pakkaukset ovat pirteän värisiä ja tämä sama värimaailma on tuotu hyvin myös sosiaaliseen mediaan. Yritys tekee paljon vaikuttajamarkkinointia. Moni hyvinvointialan vaikuttaja toimii yrityksen yhteistyökumppanina ja julkaisee päivittäin sisältöä, jossa sen tuotteet ovat esillä. Mielestäni yritys on löytänyt erinomaisen keinon tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja luoda positiivista yrityskuvaa.

Yrityksen 2 päätuote oli alkuun proteiinipatukat, mutta valikoima on myöhemmin laajentunut jäätelöihin ja proteiinipirtelöihin. Tämän yrityksen Facebook-sisältö keskittyy aiemman lailla tuotemarkkinointiin. Lisäksi kuitenkin Facebookin aikajanalla on lisättynä erilaisia liikuntatapahtumia, joita yritys järjestää. Videoita on myös enemmän. Instagramin sisältö noudattaa tarkkaan harkittua värimaailmaa, jossa korostuu etenkin pastellivärit. Tällä yrityksellä on tietyt yhteistyökumppanit, ambassadorit, joiden kanssa se tekee vaikuttajamarkkinointia. Yritys järjestää vaikuttajatiimilleen yhteisiä leipomis- ja liikuntapäiviä sekä ulkomaan matkoja. Ambassadorit ovat siis todellakin avainasemassa. Tiimin jäsenillä on yrityksen logoilla varustettuja vaatteita, kuten talvitakki, treenivaatteet ja uimapuvut. Yhteisellä laskettelu- tai rantalomalla käytetään niin ikään yrityksen vaatteita. Asiakkaalle muodostuu tämän ansiosta yhteisöllinen ja lämminhenkinen mielikuva yrityksestä. Instagramissa on myös usein osallistavia julkaisuja, kuten arvontoja. Yritys julkaisee feedissään paljon ambassadoriensa kuvia. Mielestäni tämän yrityksen sosiaalisen median käyttö on erittäin onnistunutta ja nykyaikaista juurikin ambassadorien ansiosta.

Kolmas yritys tarjoaa lähinnä kofeiini- ja bcaa-juomia. Tuotevalikoimaan kuuluu myös mehujäät. Yrityksen Facebookissa nostetaan näyttävästi esille uutuustuotteet. Muista poiketen tämän yrityksen Facebook sisältää myös hieman rennompia julkaisuja, kuten arkisia kuvia vaikuttajista toki yrityksen tuotteiden kanssa. Instagramissa värimaailma ei ole niin tarkkaan harkittu kuin mitä edellisellä yrityksellä. Sisältö painottuu tässä kanavassa myös hyvin pitkälti tuotteisiin. Vaikuttajamarkkinointi on tälläkin yrityksellä hyvin hallussa. Käytössä on myös ambassador-tiimi, joka tapaa toisiaan ja treenaa yhdessä. Yritys on edellisen lailla suunnitellut ambassadoreilleen treenivaatteita- ja kasseja. Tämän yrityksen kohdalla kuitenkaan vaikuttajat eivät ole niin suuressa roolissa kuin edellisellä. Yhteisiä reissuja ei ole, eikä tiimin keskinäistä yhteishenkeä ja hyvää fiilistä tuoda pahemmin somessa esille, vaan mennään hieman enemmän tuotteet edellä.

Jokainen tarkastelemani yritys käyttää pääosin samoja somekanavia ja Instagram sekä Facebook ovat suurimassa roolissa. Kohderyhmät koostuvat pääosin aktiivista elämää elävistä nuorista aikuisista ja tämä kohderyhmä tavoitetaan hyvin kyseisten kanavien sekä vaikuttajien ansiosta. Vaikuttajamarkkinointi on jokaisella yrityksellä suuri osa markkinointia ja näkyvyyden hankkimista. Yritys 2 kuitenkin keskittyy eniten vaikuttajatiimiinsä, heidän yhteiseen tekemiseensä sekä vaikuttajien avulla markkinoimiseen. Yritys 1 tekee paljon yhteistöitä eri vaikuttajien, myös pienempien kanssa. Tämä tähtää siis näkyvyyden saavuttamiseen siellä täällä, ei niinkään systemaattisesti isojen nimien avulla. Yrityksen 3 vaikuttajat taas eivät paria lukuun ottamatta ole varsinaisia "sometähtiä", vaan yritys luottaa enemmän pelkkiin tuotteisiinsa somesta tuttujen kasvojen sijaan. Muut yritykset paitsi numero 2 eivät osallista asiakkaita vaikuttajien ja asiakkaiden yhteisten tapahtumien avulla, joten se on tämän yrityksen ehdoton kilpailuetu.

Kaiken kaikkiaan yritykset ovat todella saman kaltaisia ja jokaisen sosiaalisen median käytöstä löytyy paljon samoja elementtejä. Merkittävimmät erot ovat juuri vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa ja sen suuruudessa sekä sisällön värimaailmassa ja yhdenmukaisuudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti