keskiviikko 17. kesäkuuta 2020

Oppimistehtävä 1 a

Olen ollut aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä heti siitä lähtien, kun seiskaluokan alussa liityin Facebookiin. Pian tämän jälkeen mukaan kuvioihin astui Instagram, Snapchat ja Twitter. Nykyään minulla on päivittäisessä käytössä Instagram, Facebook, Snapchat, ja TikTok. Satunnaisesti käytän LinkedIniä sekä Twitteriä. Tähän tehtävään valitsen tarkasteltavaksi Instagramin, sillä se on käyttämistäni sovelluksista suosikkini ja näin ollen myös tutuin.

Instagram on vuonna 2010 avattu kuvapalvelu, jossa käyttäjät voivat tuottaa omaa sisältöä ja reagoida muiden sisältöön. Kesäkuussa 2018 sovelluksella oli jo yli miljardi kuukausittaista käyttäjää. Alkuun palvelu oli suosiossa lähinnä nuorten keskuudessa, mutta vuosien varrella siitä on tullut sovellus, joka löytyy myös vanhemman väestön puhelimista. Suosion kasvaessa palvelun käyttäminen on herättänyt myös yritysten mielenkiinnon.

Instagram on kätevä työkalu yrityksille. Sen avulla yritykset voivat markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan, tiedottaa esimerkiksi aukioloajoista ja alennuksista, järjestää arvontoja ja viestiä asiakkaiden kanssa. Instagramin yritysprofiili mahdollistaa julkaisujen markkinoinnin sekä kävijätietojen seuraamisen. Yritys saa Instagramin keräämän datan avulla selville esimerkiksi mihin aikaan sen seuraajat ovat aktiivisimpia, millainen ikä- ja sukupuolijakauma seuraajilla on ja paljonko katselukertoja julkaisut saavuttavat. Nämä tiedot auttavat yritystä kehittämään toimintaansa, kohdentamaan markkinointia paremmin sekä tuntemaan kohderyhmänsä paremmin.

Oman kokemukseni mukaan parhaat keinot yritykselle kasvattaa tunnettuuttaan Instagramissa ovat vaikuttajamarkkinointi sekä arvonnat. Arvontaan osallistuminen vaatii perinteisesti yrityksen tilin seuraamisen sekä ystävän tägäämisen kommentteihin. Tämän avulla yritys kerää helposti uusia seuraajia. Jos arvontoja järjestää useammin, on se oiva keino sitouttaa yleisöä. Tiliä ei poisteta seurattujen listalta heti arvonnan päätyttyä vaan se jätetään sinne uuden arvonnan toivossa. Vaikuttajamarkkinointi on varsinkin viime vuosien aikana nousussa ollut trendi. Yritys ja sosiaalisen median vaikuttaja laativat yhteistyösopimuksen, jonka mukaan perinteisesti vaikuttaja esittelee Instagramissaan yrityksen tuotteita positiiviseen sävyyn korvausta vastaan. Instagramissa on runsaasti erilaisia vaikuttajia, joten yrityksen tulee valita yhteistyökumppanikseen sellaiset vaikuttajat, joiden seuraajakunta sopii yhteen heidän kohderyhmänsä kanssa. Tällöin uusia asiakkaita on todennäköisintä saada. Vaikuttajan ja hänen seuraajansa välille muodostuu myös jonkinlainen luottamussuhde, jolloin seuraajat uskovat helpommin vaikuttajan markkinoiman tuotteen laatuun ja hyvyyteen.

Latasin maaliskuussa korona-ajan keskellä ajanvietoksi puhelimeeni TikTokin. Aiemmin ajattelin sen olevan vain pikkutyttöjen sovellus, mutta hiljalleen seuraamani somevaikuttajat yksi toisensa jälkeen alkoivat tuottaa sisältöä kyseiseen palveluun. Mielenkiintoni heräsi ja päätin itsekin liittyä kyseiseen palveluun. TikTokin ideana on kuvata ja jakaa videoita sekä reagoida muiden videoihin. Monissa videoissa oleellinen osa on musiikki tai ylipäätään ääni. Radiohitteihin tehdään myös paljon niin sanottuja TikTok-tansseja. Palvelu on siis suurimmaksi osaksi yksityishenkilöiden käytössä, mutta nykyään siellä törmää myös yhä useampiin yrityksiin. Käyttäjäkunta on pääasiassa nuorta, teini-ikäistä ja hieman alle, mutta etenkin korona-ajan myötä käyttäjien ikähaarukka on laajentunut huomattavasti.

Viime viikolla törmäsin erääseen K-kauppiaaseen, joka esittelee humoristiseen sävyyn kauppansa uutuustuotteita ja tiedottaa alennuksista. Videot ovat keränneet paljon katselukertoja ja tykkäyksiä joten uskon näiden oikeasti tuoneen kaupalle asiakkaita. Toinen yritys, jonka sisältöä olen seurannut, on juhlapukuliike Zazabella. Tilillä kaksi todennäköisesti yrityksessä töissä olevaa tyttöä esittelevät liikkeen mekkoja. Vaikka esimerkiksi vanhojentanssi- tai rippimekon ostaminen ei itselleni olekaan ollut enää ajankohtaista moneen vuoteen, jumituin silti katsomaan yrityksen videoita todella pitkäksi aikaa. Mielestäni Zazabella näyttää toiminnallaan hyvää esimerkkiä siitä, miten yritys voi ottaa TikTokin onnistuneesti haltuun ja hyödyntää sitä markkinoinnissa. Todella moni TikTokin käyttäjistä on nuoria tyttöjä, jotka pääsevät pian ripille, päättävät peruskoulun tai tanssivat wanhat. Veikkaanpa, että Zazabellan TikTok-videoiden ansiosta useat näistä tytöistä suuntaavat mekko-ostoksille suoraan Zazabellaan. Yrityksen oma kohderyhmä kohtaa todella hyvin TikTokin käyttäjäkunnan kanssa.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti